Regelmatig gebeurt het dat ik op school, in gedachten, vraagtekens plaats bij de opvoedingsstijl van ouders en de keuzes die ze voor hun kinderen maken. Begrijpelijk aangezien deze manier vaak totaal niet overeenkomt met mijn manier van opvoeden of mijn pedagogische stijl.
In twintig jaar onderwijservaring ben ik echter geen ouder tegen gekomen die niet het allerbeste voor zijn of haar kind wil en hier, binnen de mogelijkheden, zoveel mogelijk voor wil doen. Ik heb mijzelf aangeleerd om van deze basisgedachte uit te gaan. Wat verstaan wij echter onder “het allerbeste” en wat zijn “de mogelijkheden”? Daarbij verschillen vaak de meningen tussen ouders en bijvoorbeeld de school.
Deze mening wordt bepaald door een heleboel factoren zoals cultuur, ervaringen, kennis, intelligentie, mogelijkheden, netwerk of andere zaken die er toe doen. Als onderwijsprofessional is het mijn taak om uit te zoeken waarop een bepaalde mening van ouders is gebaseerd. Waarom maakt een ouder deze keuze? Wat ligt hieraan ten grondslag? De enige manier om hierachter te komen is door in gesprek te gaan met ouders. Vaak niet eenmaal maar meerdere keren.
Wat meespeelt in dit proces is de droom die elke ouder voor zijn/haar kind heeft. Bij de geboorte hebben wij allemaal wensen en dromen voor onze kinderen. Soms blijkt dat deze droom niet haalbaar is of moet deze weg op een andere manier worden afgelegd dan wij vooraf hadden bedacht.
Het kan voor ouders heel moeilijk zijn om dit te accepteren en het vergt soms een langdurig proces. De wijze woorden van een oud-collega hebben indruk op mij gemaakt. Zij noemde dit het indruppelingseffect bij ouders. Langzaamaan krijgen ouders het besef dat het anders moet gaan en dat hun droom/wens bijgesteld moet worden ten behoeve van het geluk van hun kind. Ook dat doen ouders want elke ouder wil het allerbeste voor zijn of haar kind.
Dit is uiteraard mijn visie. Samenvattend zou het omschreven kunnen worden als empathie en begrip voor ouders met als doel om gezamenlijk het allerbeste voor hun kind te bereiken.
Een intern begeleider van een basisschool