Veelal gaan onderwijsmomenten over kinderen, over onverwachtse ontmoetingen, over plotseling anders kijken. En terecht! In het onderwijs zijn we immers met ontwikkeling bezig. Tijdens een jaar zijn er veel momenten waarop je beseft dat het prachtig is om in het onderwijs te werken. Als ik door ons kindcentrum loop kom ik ze vaak tegen. Geluksmomentjes als je ontwikkeling ziet, een lach op een gezicht van een kind, een opmerking van een collega. Ik besef me tegelijkertijd elke keer weer dat deze momenten er zijn mede dankzij keihard werken van mijn collega’s. Zij zien ondanks moeiten en zorgen elke keer weer mogelijkheden. Ik zou eigenlijk voor iedere collega een onderwijsmoment willen schrijven als eerbetoon aan de deskundige en betrokken inzet die zij elke dag weer leveren. Toch gaat mijn onderwijsmoment deze keer over stenen.
Na vele jaren van voorbereiding vierden we samen met alle kinderen op 20 september 2022 eindelijk de start van de nieuwbouw van ons kindcentrum. We zijn op dit moment gehuisvest in tijdelijke units, maar er wordt nu elke dag gebouwd aan een mooi nieuw gebouw. Het is spannend of alles wat we hebben bedacht in werkelijkheid gaat kloppen. Natuurlijk hebben we bij het ontwerp goed nagedacht over inclusief onderwijs. Waar moet ons gebouw aan gaan voldoen? Overigens is het bijzonder dat we voor de huisvesting worden bekostigd als regulier onderwijs, maar heel veel kinderen begeleiden die onder de noemer van speciaal onderwijs vallen. Dit vraagt veel financiële creativiteit om toch de goede dingen te kunnen doen en ik hoop van harte dat over niet al te lange tijd ook de financiering voor de huisvesting van inclusief onderwijs wordt aangepast aan dat wat nodig is.
Natuurlijk is er gelet op toegankelijkheid en hier hebben we onder andere externe (ervarings)deskundigen naar laten kijken. Er zijn aanpassingen bedacht rond geluid in relatie tot prikkels, er is rekening gehouden met draaicirkels van rolstoelen en natuurlijk zijn er verschillende werkplekken of zoals de architect het verwoordde: ruimte voor rust, ruis en rumoer. Op initiatief van onze leerlingenraad die ook een paar keer met de architect heeft gesproken komt er ook een aparte snoezelruimte.
We hopen dat we ons nieuwe gebouw in 2023 in gebruik mogen nemen. We hopen dat het gaat helpen om een inclusieve omgeving te creëren. Een plaats van verbinding met elkaar in plaats van uitsluiten. Een omgeving, een school voor iedereen. Als dat allemaal gaat lukken hebben we het hopelijk niet meer over inclusief onderwijs, maar gewoon over onderwijs en opvang voor iedereen. Een plaats waar iedereen zich gehoord en gezien voelt. Een plaats waar we zeggen: “Welkom! We zien je graag!”
Teun Dekker (kindcentrum De Kroevendonk)