Mijn onderwijsmomenten van 2016 zijn de vrijdagmiddagen. Op vrijdagmiddag geef ik samen met onze Techniek docent (Oscar Wouters) les in ons Mariëndael MaakLab. Er komen dan 2 tweede klassers en die gaan dingen maken in het Lab. We hebben een site gemaakt met 40 lessen waarin ze kunnen kiezen tussen Techniek, Elektriciteit, 3D en ICT. We hebben met behulp van een onderwijspioniers prijs hiervoor veel spullen kunnen aanschaffen. Zo hebben we nu een 3D printer, een lasercutter, arduino’s, osmo’s, 3D pennen. Omdat we in het technieklokaal zitten, hebben we boormachines, zaagmachines, soldeer apparatuur, gereedschap en nog veel meer materiaal tot onze beschikking. Maar het grootste verschil zit hem in dat ze zelf mogen verzinnen, wat ze willen maken.
De les begint om 13 uur. Maar om 12.30 komen de meeste al binnen en lunchen in het lokaal, zetten intussen de computers aan, starten alvast een 3D print. Ze pakken alvast al het materiaal uit de MaakLab kast en beginnen met vragen stellen. “Pauline, mag ik vandaag dit doen, ik heb het instructie filmpje op de site al gezien.” “Pauline, ik zag dit op youtube, mag ik dat hier uitproberen.” En als mijn collega Oscar even later binnen komt (hij baalt ervan dat hij tot 13.00 uur moet lesgeven) is iedereen al bezig en lopen wij rond om hier en daar advies te geven of te helpen. Iedereen is druk bezig en als er collega’s komen kijken, weten ze niet wat ze zien. Het is druk in het lokaal, maar iedereen is bezig. We merken dat we op vrijdagmiddag een vaste stop zijn om nieuwe leerlingen en hun ouders rond te leiden. En de leerlingen laten dan trots hun werk zien en vertellen over de 3D printer of de lasercutter.
Een kwartier voor het einde van de les proberen we de les te stoppen zodat de leerlingen gaan opruimen. Dit is niet altijd even makkelijk. Zij willen niet stoppen. Eén van de leerlingen zei pas tegen me: “Jammer, nu moet ik weer een hele week wachten.”
Dat was voor mij mijn onderwijsmoment van 2016, want door met leerlingen dingen te maken, raken ze gemotiveerd in techniek en de maatschappij om hen heen.
Pauline Maas heeft al 12,5 jaar programmeren hoog in het vaandel staan en geeft ict in het speciaal onderwijs. Ze heeft in april 2015 het inspiratie boek CodeKlas uitgeven samen met 40 co-auteurs waarin 40 tools zijn beschreven om te leren programmeren. Ze heeft het afgelopen jaar de stichting CodeKlas opgezet om de website codekinderen.nl weer nieuw leven in te blazen. @4pip