“Hoop is een lichtje in je hart, dat vandaag moed geeft en morgen kracht”, met deze quote sloot ik mijn onderwijsmoment van 2017 af. Vier jaar later ga ik opnieuw op zoek naar mijn meest bijzondere “onderwijsmoment”.
In mijn hoofd vormt zich een lijstje van wat wel en niet kon in 2021 en voel ik de zwaarte, maar ook de fonkeling van een jaar waarin ik als ondernemer en adviseur via mijn bedrijf ONTWIKKELKRACHT in Onderwijs en Opvang op zoek ging naar ‘nieuwe manieren om te verbinden’ en af te stemmen op ontwikkelbehoeften van kinderen en professionals in onderwijs en kinderopvang. Na ruim 20 jaar advies- en scholingstrajecten met veel nadruk op doelen, opbrengsten en aandacht voor “het hoofd”, merk ik dat ik steeds meer erkenning wil geven aan het meenemen van “het gevoel’ in ontwikkelprocessen. Het maakt kwetsbaar en vraagt moed. Ik merk dat ik niet de enige ben die op zoek is naar nieuwe wegen en aanpakken om aan te sluiten bij dat wat soms “ongrijpbaar maar voelbaar aanwezig is”.
Woensdag 7-7, kwamen de opbrengsten van de bewandelde wegen samen, ontstond een dag vol passie en vonken, doordat gelijkgestemden uit onderwijs, kinderopvang, (kinder)coaching, jeugdzorg, welzijn en cultuureducatie elkaar ontmoetten en inspireerden.
Na de jaaropleiding systemisch werken bij Ynnergy, vulde ik in 2021 mijn rugzak (en kasten) n.a.v. workshops en trainingsdagen met nieuwe materialen en aanpakken die ik nieuwsgierig verkende. Ik leerde werken met de materialen van Groepsgeluk, systemsich werken in de klas en werd GroepsgelukCoach. Volgde verschillende online webinars, en schafte materialen aan waarmee leerkrachten, kindercoaches en ouders gevoelens van kinderen bespreekbaar en zichtbaar kunnen maken (Buts en Bofn , de Gevoelsverkenner, POPtalk). Ik richtte een “veerkrachtverzamelplaats” in en voelde me op afstand verbonden met het kunstproject “gevonden veerkracht”. In 2021 had ik regelmatig contact met Margo Heijkant die haar ervaringen met mindfulness, kinderyoga en kindermassage doorontwikkelde tot een eigen methodiek Rust in de Klas en afgelopen zomer de eerste rust-trainers in Molenschot opleidde.
Woensdag 7-7; organiseerde ik in mijn nieuwe rol als Vitaliteitsmakelaar een inspiratie-netwerk om aandacht te geven aan welbevinden, veerkracht, zelfzorg en daarmee vitaliteit in onderwijs en opvang.
In de media in 2021 veel aandacht voor leerachterstanden (mede door Corona). Veel besturen en scholen investeren via nascholing in implementatie van effectieve instructiemodellen en adaptieve, opbrengstgerichte leeraanpakken en organisatievormen. Het investeren in didactiek, klassenmanagement en ‘anders organiseren’ zorgt voor onderwijsvernieuwing waarbij meer ruimte komt voor aansluiten bij verschillen tussen leerlingen. Terwijl ik dit schrijf voel ik de noodzaak om ook de pedagogische opdracht van onderwijs niet uit het oog te verliezen. Zoals Gert Biesta in zijn boeken en podcast benoemt: naast kwalificatie, ook (en wat mij betreft meer) aandacht voor socialisatie en subjectificatie.
Woensdag 7-7; werden vanuit passie en drijfveren nieuwe verbindingen voelbaar. Het delen en uitspreken van didactische en pedagogische ambities bracht herkenning, en vooral erkenning waardoor de afzonderlijke vonken verbinding maakten en voelbaar werden als vuurwerk.
Hoewel de volle agenda’s in onderwijs zorgden voor de nodige afmeldingen van directeuren, ib-ers, leerkrachten en bestuurders bleek er voldoende belangstelling onder leerkrachten, kindercoaches en aanbieders van eerder genoemde interventies om elkaar op 7-7 live te ontmoeten. Met de meeste deelnemers had ik al langere tijd digitaal contact en dat maakte een eerste live-ontmoeting extra speciaal. Het lukt me helaas niet om alle namen van netwerkbezoekers te noemen en realiseer me dat er naast de genoemde programma’s en interventies nog veel meer mooie initiatieven (de moestuintoren, Pimppiece) en aanpakken (Dramataal, uitvogelen, de kansencirkel) bestaan die het ook verdienen om in de spotlight te staan.
Woensdag 7-7; Gesterkt vanuit een gezamenlijke missie om meer af te stemmen op “het kind in de leerling”, “de mens in de professional” en beter te leren luisteren naar signalen van het lijf, gevoel, mindset en innerlijke stem voelde deze dag als verbindend vuurwerk!
Ik wens ons allemaal een 2022 vol vonken, lef, vertrouwen en moed!
“Hoop is een lichtje in je hart, dat moed vraagt en voeding geeft aan ontwikkelkracht”
Emilie Groot-Ketelaars