In mijn onderwijsmoment 2020 haalde ik Edith van Montfort en Ronald Heidanus aan. Zij schreven over optimisme, hoop en ook over het beuken op systemen. In 2021 was voor mij hoopgevend en een gevolg van het beuken op systemen dat in het regeerakkoord de volgende tekst stond: “We gaan verder met de verbeteraanpak van passend onderwijs en streven naar inclusief onderwijs waarbij kinderen met en zonder een beperking of ziekte samen naar school gaan.”
Een gevolg van één van de 25-punten die minister Arie Slob noemde bij de evaluatie passend onderwijs: “Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften moeten vaker samen dicht bij huis naar dezelfde school kunnen. Er zijn al veel van dit soort initiatieven. Deze initiatieven krijgen ruimte om verder uit te breiden. Daarnaast wordt een plan gemaakt om alle scholen in de komende 15 jaar inclusiever te maken.”
Voor het eerst sinds Nederland in 1994 “the Salamanca Statement and framework to action on special needs education” tekende, lijkt er werk gemaakt te worden van inclusiever onderwijs. Eindelijk echt samen naar school. Het duurde natuurlijk veel te lang, maar ik ben hoopvol over deze ontwikkeling. Wat een mooi vooruitzicht dat kinderen straks echt samen naar school mogen gaan. Dat kinderen met en zonder beperking leren om samen te spelen, te leren en samen te leven is voor mij een prachtig onderwijsmoment. Een onderwijsmoment dat nog slechts in de knop aanwezig is, maar het is een veelbelovende knop. Op een scheurkalender las ik een uitspraak van C.S. Lewis: “Je kunt niet meer terug naar het begin. Maar je kunt wel beginnen waar je nu bent en het einde veranderen.” Ik hoop dat we in 2022 verder gaan met het vormgeven aan inclusiever onderwijs voor al onze leerlingen.
Teun Dekker (kindcentrum De Kroevendonk, Roosendaal)
Laten we hopen dat het deze keer beter aangepakt wordt, de juiste partijen (ook zorg èn ouders) worden betrokken. Want op dit moment groeit het speciaal onderwijs nog explosief. Wil je het onderwijs inclusief maken dan zal er ook zeker iets aan de grote van klassen gedaan moeten worden, want anders mis je al een hele groep prikkelgevoeligen die het niet trekken.