“Ik geniet het meest als een ander zich ontwikkelt.”
Via Twitter roept Lizette Mijland van @Onderwijskoppen op om een blog te schrijven over je passie voor onderwijs. Maar wat is mijn passie voor onderwijs eigenlijk? Wat betekent het voor mij?
Op Wikipedia staat de volgende definitie over onderwijs:
“Het onderwijs is het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes met vooraf vastgelegde doelen. Daarbij houdt men rekening met een beginsituatie, volgt men een onderwijsstrategie en worden de resultaten geëvalueerd, onder meer door toetsing, zelfevaluatie en peerevaluatie (collegiale toetsing). Onderwijs wordt binnen een door de overheid bepaalde structuur gegeven door personen die daarvoor speciaal zijn opgeleid, zoals onderwijzers, leraren en docenten.”
Zelf ben ik werkzaam als opleidingsmanager bij een brancheorganisatie. Ik kan me vinden in het eerste deel van de definitie, maar bij het tweede deel van de definitie loopt het voor mij spaak. Onderwijs wordt naar mijn idee namelijk niet alleen gegeven in een door de overheid bepaalde structuur, maar wel bij voorkeur door personen die zijn opgeleid om anderen in ontwikkeling te brengen.
Voor mij betekent onderwijs vooral het in beweging krijgen en ontwikkelen van (werkende) mensen. Een nieuwe medewerker die via de brancheopleidingen het commercieel technische vak leert, een medewerker die leidinggevende vaardigheden ontwikkelt, een directeur of manager die een masterclass strategie volgt en daarmee zijn organisatie in ontwikkeling kan brengen en ga zo maar door. De leerdoelen in de brancheprogramma’s zijn meestal vooraf bepaald, maar kunnen ook vanuit de deelnemer zelf komen. De resultaten worden online of door docenten geëvalueerd, maar kan ook door de praktijkbegeleider van het bedrijf waar een opleidingsdeelnemer werkzaam is worden vormgegeven. Leren vindt daarmee op allerlei locaties plaats: thuis, op de werkplek of tijdens bijeenkomsten.
Ik geniet vooral als het iemand lukt om zijn of haar ambities waar te maken in de branche, door de opleidingen en programma’s die we als brancheorganisatie ontwikkelen en uitvoeren. Als we iemand aan het leren krijgen die nog nauwelijks studiesucces of leerplezier heeft ervaren. Of als we de koppeling met het reguliere mbo – of hbo-onderwijs kunnen maken, zodat er een civiel effect voor de medewerkers in de branche mogelijk is. Ook geniet ik ervan als we het leren 24/7 kunnen faciliteren met intuïtieve en toegankelijke technologie.
Op persoonlijk vlak geniet ik door mezelf steeds verder te ontwikkelen als onderwijsprofessional. Enerzijds door mijn studie onderwijswetenschappen en anderzijds door te leren van vakgenoten, bedrijven en deelnemers. Ook geniet ik als ik mijn eigen kinderen, vrienden of collega’s kan coachen bij persoonlijke ontwikkeling.
Wat ik persoonlijk nog hoop is dat we als vakgenoten blijven verbinden in plaats van elkaar (online) de maat te nemen. Samen beter worden en van elkaar leren om ons vak elke dag beter te kunnen vormgeven.
Ghislaine Hoenderboom, juli 2019
Op twitter te vinden onder @ghissays en @onderwijsmeer