Op 27 december, ik lag met corona op bed, de volgende vraag in een appje; ‘Wil je misschien meedoen? Onderwijskoppen deelt in de eerste week van januari 2021 de mooiste onderwijsmomenten van 2020. Ik denk dat jij kunt bijdragen aan deze jubileum editie.’
Mijn eerste gedachte nadat ik deze vraag had gelezen was; ‘Wat een eer, ja dat wil ik. Mijn tweede; Kan ik dat wel?
Het is kerstvakantie, die vakantie die door leerkrachten zo gewaardeerd wordt na een hectische periode vanaf de herfstvakantie. Een periode met coronamaatregelen, enorm ons best doen om niet besmet te worden. Een aangepast Sinterklaas en Kerstmis, met als klap op de vuurpijl dat drie dagen voor de kerstvakantie de scholen alvast dichtgaan om ons voor te kunnen bereiden op het online lesgeven. Wat dit met sommige kinderen, ouders en collega’s gedaan heeft laten we maar achterwege.
Mijn mooiste onderwijsmoment van 2020? Verschillende momenten van 2020 passeren de revue in mijn gedachten, welke is dan de moeite waard om over te schrijven en te delen met anderen?
1 Afscheid van ‘mijn schooltje’ na 22 jaar
Na tweeëntwintig jaar op basisschool De Kleine Akkers heb ik op 1 februari 2020 afscheid genomen van deze fantastische school, collega’s, kinderen en ouders. Een afscheidsviering door collega’s, met de kinderen, zoals we dat vanuit Jenaplan gewend zijn, samen vieren. Een afscheidslied, receptie, dat kon allemaal nog, terwijl ondertussen corona steeds meer voet aan de grond kreeg in Nederland. Op deze school mogen leren, groeien, stoeien, ontwikkelen, vallen en weer opstaan als professional, leerkracht, teamlid en mens. Met een goed gevoel terugkijken op deze stap, een glimlach op mijn gezicht.
‘Gooi oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt’; ware woorden. Vanaf oktober 2018, als bestuurlijk coördinator van RTC Midden-Brabant in het diepe gesprongen. Daarnaast blijven werken binnen mijn comfortzone als HB expert bij De Kleine akkers én leerkracht bij Talent van Plein013.
2 Collectief door ontwikkelen vervangingspools met besturen bij RTC Midden-Brabant
Als bestuurlijk coördinator overleggen met verschillende besturen die een gezamenlijk doel nastreven. Tien besturen in Midden-Brabant die vanuit goed werkgeverschap zorg dragen voor een collectieve (door)ontwikkeling van vervangingspools. Hoe kunnen we collectief de vervangingen zo optimaal mogelijk inrichten, welke afspraken horen daarbij en hoe gaat dat succesvol zijn in de praktijk? Voorop staat kwalitatief goed onderwijs en zo min mogelijk klassen naar huis sturen in deze tijd van lerarentekorten. Een goede voorbereiding is het halve werk, in deze context met de HRM medewerkers én coördinatoren van de vervangingspools. De bestuurders hebben tijdens het laatste bestuurlijk overleg van 2020 het voorstel aangenomen. Per 1 januari 2021 heeft ieder bestuur een eigen vervangingspool, onderzoeken we de doorontwikkeling van een gezamenlijke vervangingspool voor alle besturen en behouden we de flexpool.
3 Als leerkracht er kunnen en mogen zijn voor het kind, het zien, horen en begrijpen.
Sinds een aantal jaren ben ik leerkracht van Talent middenbouw, een voltijd HB voorziening van het SWV Plein013. Met deskundige collega’s het verschil maken voor de kinderen omdat de ‘oude’ leerkracht in de groep heeft aangegeven handelingsverlegen te zijn. Vanuit preventie deze kinderen een ononderbroken ontwikkeling en gedifferentieerde leerervaring bieden, dat recht heeft ieder kind in Nederland. In de buurt waar kan en nu nog daarbuiten waar nodig. Een nieuwe leerling van 9 jaar riep ongeveer bij elke les dat de rekensommen te makkelijk waren en hij altijd een van de beste was in rekenen. In zijn rekenschriften zag ik wat anders. Deze jongen zette een groot gedrag voor zijn kwetsbare ik, vanuit onzekerheid in een nieuwe situatie. Op een ochtend heb ik hem bij me geroepen en gevraagd, één op één, of ik hem ergens mee kon helpen? Ik zag een verandering in zijn blik, hij zuchtte even en gaf aan dat hij het lastig vond dat hij nu niet meer een van de beste was in rekenen. Op zijn oude school was rekenen tenminste makkelijk. We hebben samen de rekenopdracht bekeken en besproken, hij begreep meer dan hij dacht. Had even hulp nodig om in zijn hoofd de rust te krijgen en weer te vertrouwen om de som op te lossen. ’Bedankt dat je me geholpen hebt’. “Jij bedankt dat ik je mocht helpen”; heb ik hem teruggegeven. Er verscheen een brede glimlach op zijn gezicht, dit had nog nooit een leerkracht tegen hem gezegd.
Dit waren mijn mooiste onderwijsmomenten. Lizette bedankt voor deze eervolle kans om ze te delen. Onderwijs elke dag anders en samen kom je verder.
Aline van Stiphout
Mooi verhaal👍