Mijn onderwijsmoment gaat over een dag in april tijdens de eerste lockdown. Het is meivakantie en we proberen die zo goed en zo kwaad als het gaat invulling te geven. De periode voorafgaand aan deze vakantie was niet de makkelijkste. Even de druk van de ketel afhalen is nodig.
Eigenlijk zouden we met zijn drietjes naar Schotland gaan, maar die reis gaat helaas niet door. Het grote lichtpunt van deze periode is wel het mooie weer. We zijn gezegend met een fijne grote tuin en elk zonnestraaltje kan er gevangen worden. Mijn man en ik zitten op de namiddag voor Koningsdag buiten en ik pak mijn laptop erbij.
Even wat in elkaar flansen voor koningsdag zeg ik. Lijkt me leuk. Een quizje, wat tekenopdrachten, een doe opdracht…het komt vrij makkelijk uit mijn hoofd op papier. Lang leve Google enzo. Ik bestel alvast een lekkere lunch en ook de oranje tompoucen zijn al in huis. Heb zin in een feestje, iets gezelligs. Op afstand, dat wel.
Ik stuur mijn vrienden een uitnodiging voor de grote online Koningsdagchallenge en tot mijn grote verbazing heeft iedereen er wel zin in. Inclusief onze prepuberende dochter. Als ik 15 inschrijvingen heb zet ik de rem erop, want ik moet er natuurlijk niet zelf overwerkt van raken. Maak snel een WA groep met de deelnemers aan en meld dat we op Koningsdag om 10.00 u starten met de opdrachten. De voorpret is al helemaal leuk.
Op 27 april zitten we om 10 uur buiten, want het is al heerlijk weer. Ik geef het startsein via de mail en de challenge kan beginnen. De volgorde van de opdrachten doet er niet toe. Iedereen heeft de hele dag de tijd. Geen tijdsdruk en samenwerken wordt sterk aangeraden. Ik heb natuurlijk wel een puntentellings-systeem bedacht, want we doen het wel ergens voor.
Deze dag blijkt een schot in de roos. De appjes vliegen om mijn oren met oplossingen, gemaakte creaties en vragen. Alle kinderen zijn super enthousiast van start en ouders en de oma’s doen net zo fanatiek mee. Zelfs onze dochter is in de startblokken gegaan. Er zijn ook twijfels, maar via mijn privé reacties op de inzendingen via WA kan ik de druk er makkelijk afhalen. In de groepsapp reageer ik wat algemener.
De resultaten in de groepsapp stimuleren iedereen. Mijn taak bestaat binnen die groep vooral uit complimenten geven, aanmoedigen en delen. Ik heb een hele relaxte ontspannen leuke dag. Mijn dochter zit eindelijk in de actiemodus en werkt inmiddels gezellig samen met manlief aan de opdrachten. Aan het einde van de dag komen onze vrienden uit de bus als winnaar en ik zorg dat ze een leuk cadeautje ontvangen via de post. Alle andere kinderen en volwassenen zijn ook blij en trots op wat ze gemaakt hebben. We gunnen de winnaars samen de roem.
Voldaan zit ik ‘s avonds in de tuin te mijmeren. Ik heb het nog in me bedenk ik me. Met weinig inspanning kan ik nog steeds kinderen vermaken, uitdagen en dingen leren, maar ook onzekerheden weghalen en geruststellen. Mijn Juffen-skills zitten er nog. Als zijlijner in het onderwijs ben ik al een tijdje niet meer aanwezig tijdens het primaire proces, maar op deze dag merk ik dat ik dat nog steeds in me heb. Deze dag, dit moment in 2020 bevestigt het allemaal weer even en legitimeert dat ik meedenk over onderwijs en de invulling ervan. Dat mijn bemoeienis nog steeds rechtvaardig is.
Digitaal is zoveel mogelijk. Gaandeweg dit jaar zijn de mogelijkheden alleen maar nog uitgebreider geworden. Ik hoop dat leerkrachten in deze tweede lockdown de mogelijkheden die er zijn veelvuldig gaan inzetten. Ik gun het onze kinderen zo.
Lizette Knuvers Mijland @lmijland
Het juffen-zijn verleer jij nooit Lizette!!
Jij blijft een geweldige juf die elk kind goed aanvoelt en weet wat ze nodig hebben👍😘