Mijn onderwijsmomenten van 2020 zijn moeilijk te beschrijven. Wat zijn het er veel geweest in dit bizarre “Corona” jaar. Een jaar dat het online lesgeven opeens standaard was, dat je niet meer mocht knuffelen, persconferenties die opeens alles op losse schroeven konden zetten. Een jaar waar mijn school (Koninklijke Visio) en al mijn collega’s & leerlingen een versnelling hebben doorgemaakt met hun ict vaardigheden.
Een jaar van eten op afstand met mijn gezin, online pubquizen en dat zoom, teams, hangouten, wonder, jitsi een gemeengoed zijn geworden en dat je online met een koor niet kunt zingen.
Maar wat was nu mijn onderwijsmoment van 2020. Dat moet wel zijn dat we met de brugklas een “timecapture” Hebben gemaakt over de (eerste) lockdown. Ik zag half mei op twitter een tweet voorbij komen van Amac. Zij hadden deze prijsvraag uitgeschreven. Mijn collega’s waren ook enthousiast dus hebben we met drie collega’s in de brugklas dit project opgepakt.
We begonnen met een woordwolk over de corona tijd en hierna hebben we een brainstorm gehouden hoe gaan we deze “timecapture” maken. Al snel kwam het idee van een podcast. Met hun mentor hebben ze geluisterd naar podcasts en gebrainstormd wat moet dan in deze podcast. Er moesten interviews in met leerlingen, docenten, ouders, een soort hoorspel en muziek en verschillende geluiden uit deze “corona” periode komen. Eén van de leerlingen wist ook wel hoe hij dit kon maken. Tot onze verrassing kwam ook het Jeugdjournaal op bezoek en hierin hebben ze mooi kunnen vertellen wat deze periode voor hun heeft betekend. De leerlingen hebben samen met de docent Nederlands interview vragen opgesteld. Sommige leerlingen waren erg kritisch en soms moest een interview over omdat hij niet goed genoeg was. Eén van de leerlingen ontpopte zich als project leider en hield alles goed in de gaten. We hebben de podcast ingeleverd en het werd op het YouTube kanaal van Visio gepubliceerd. Toen was het afwachten wat zijn de andere inzendingen en hoe vinden ze onze inzending.
Het was twee weken nagelbijten maar toen kwam het verlossende woord, we hadden gewonnen en de klas mocht producten uitzoeken in de Amac shop tot 700 euro. Wat waren ze (en wij) blij dat ze het zo goed hadden gedaan.
Die gezichten en dat ongeloof, hebben we echt gewonnen? Ja echt waar. Dat was nog eens leuk de zomer vakantie ingaan.
Dat was voor mij mijn onderwijsmoment van 2020. Wat hebben we veel geleerd en intussen zijn we een professionele studio aan het maken op school omdat we hebben gezien wat ze hier van leren.
Pauline Maas
Gaaaaaffff en inspirerend. Ik had dit helemaal gemist. Je hebt er vast over getwitterd.