De afgelopen dagen merkte ik dat er heel veel misinformatie over COVID-19 voorbijkomt op social media. Ook bij mijn zoon van 12 jaar, die in de brugklas zit, komt er veel onzin voorbij in de klassenapp. Al die onduidelijke en tegenstrijdige berichten leveren veel onzekerheid en vragen op bij hem.
Ook onze leerlingen (en ouders) worden dagelijks veelvuldig met veel onzin over COVID-19 geconfronteerd. Daarom leek het me zinvol om een PowerPoint te maken over het virus, om in de klas het onderwerp bespreekbaar te maken. De presentatie bevat beknopte vertalingen van de informatie van de websites van het RIVM en WHO (omdat die wel duidelijk, maar niet kort en ook niet in voor iedereen begrijpelijke taal geschreven zijn).
In de klassen wil ik eerst peilen hoe en wat er leeft, en dan met behulp van de presentatie vragen te beantwoorden en leerlingen de weg te wijzen naar betrouwbare, wetenschappelijke bronnen.
De presentatie wil ik graag ook voor anderen beschikbaar maken, om het gesprek in de klas erover te vergemakkelijken.
Disclaimer: op 1 maart was deze presentatie actueel. Hoe lang dat blijft???
Biologiedocent Mireille Broeders, werkzaam op het Odulphuslyceum te Tilburg